Repertoire

Interview Nelleke

NELLEKE KOETSIER
Nelleke, woonachtig in Oosterbeek, is  in het dagelijks leven coach en trainer van zowel individu als team . Op het gebied van leven en werk kunnen mensen bij haar terecht om de persoonlijke of professionele groei te bevorderen. Daarbij gaat zij speels en diepgaand te werk. Een kleine stap naar theatermaker, waarbij zij een zelfde manier van werken kan toepassen. Na eerst zelf gespeeld te hebben in diverse producties, houdt zij zich al bijna 30 jaar bezig met de regie bij het amateurtoneel. Hiervoor heeft zij cursussen gevolgd, volgde een theatertraining bij Margreet Blanken ( Medisch Centrum West) en ontmoette daar Bea Caniëls. Zij heeft geregisseerd in Arnhem,Dieren, Bennekom, Oosterbeek en werkte meestal aan twee producties per jaar. Ook heeft ze 3 grote buitenvoorstellingen in Oosterbeek mogen regisseren. Na een rustperiode van 7 jaar werd Nelleke vorig jaar getipt door Bea en Nelleke kreeg weer ‘regiekriebels’. Ze aanvaardde de uitnodiging om op kasteel Doorwerth naar ‘De Wijze Kater’ te komen kijken en maakte op die manier kennis met de spelers. ‘Daar wil ik wel mee werken!’. En zo is het gekomen……..

STUKKEUZE
De leescommissie was al druk bezig stukken te lezen en uit te kiezen, daarbij rekening houdend met het aantal beschikbare spelers. Uiteindelijk is het op advies van Nelleke  ‘De Geschiedenis van Familie Avenier’ deel 2  geworden. Gezien de samenstelling van de groep is deel 1 ( jaren 50) niet geschikt. TGH  kampt, zoals zoveel verenigingen, met een jongerentekort! Dankzij de huidige drie jongeren is deel twee heel goed uitvoerbaar. Deel twee speelt in de 70er jaren en geeft een aardig tijdsbeeld: de opkomst van de supermarkt, gastarbeiders, de NVSH, hippies en het individualisme. Het mooie van het stuk is dat het over gewone mensen gaat , die veel praten, maar eigenlijk weinig zeggen.

REPETITIEVERLOOP
De eerste drie repetitie-avonden gebruikt Nelleke om via spel en improvisatie de spelers te leren kennen, dan volgt er ( voor haar) een voorzichtige rolverdeling. Na het gezamenlijke lezen volgt de definitieve rolverdeling. Nelleke heeft er drie nieuwe rollen bij bedacht: buurvrouwen, die in de proloog de familie voorstellen aan het publiek. Daarin komt naar voren wat er in deel 1 is gebeurd en krijgt het publiek een duidelijker inzicht in de familieverhoudingen. Tijdens het repetitieproces is tekstkennis een eerste vereiste en daarna kan men zich beter inleven de rol.  Belangrijk is dat de spelers van binnen naar buiten werken, d w. z. weten wat je doet of zegt en waarom! In je rol ben je een ander personage en handel je er  ook naar. Wat is jouw relatie met de andere spelers? Hoe reageer je op hun aanwezigheid enz. Wanneer ga je zitten of juist staan?

VERDIEPING
Alle spelers hebben tijdens de repetities de opdracht gekregen om een brief te schrijven aan een bepaald familielid. Deze brief wordt tijdens een presentatie voorgelezen aan de betrokkene en er wordt op gereageerd. Een mooie improvisatie om je eigen rol beter te leren kennen.
Nelleke:’Als regisseur probeer je de spelers zo ver te krijgen, zoals jij dat in haar hoofd hebt. Uiteindelijk komt jouw handtekening tenslotte mede onder de productie te staan’.

INRICHTING
Verder houdt de regisseur zich bezig met het decor , kleding en aankleding. In overleg met productieleider Frans Naber wordt een plan gemaakt. In  ‘De oude school’ is de speelruimte beperkt, maar toch moet er een voorkamer, achterkamer, gang  keuken en bovenverdieping gecreëerd worden. ( op ± 20 m²) Een minimum aan meubels , hooguit wat verhuisdozen om voldoende speel ruimte over te houden . Wat de kleding betreft, wordt er naar gestreefd om de mode van de jaren 70 terug te halen. Als regisseur probeer je in overleg met alle betrokkenen de mogelijkheden uit en kom je samen aan een bevredigend resultaat!

TGH speelt  10,11,12,16,17 en 18 april in dorpshuis ‘De Oude School’ in Hemmen. Voor meer informatie en boeking: www.toneelgroephemmen.nl. U kunt de toneelgroep ook volgen op Facebook.

Henk